Kaffe – Så sundt er det

I tidernes morgen er kaffe blevet beskyldt for meget. Kaffe er blandt andet blevet beskyldt for at være sundhedsskadeligt, da det både skulle være kræftfremkaldende og give bøvl med hjertet. Intet af det er imidlertid sandt. Det har studier bevist. Ikke desto mindre har medierne gang på gang formået at skræmme os kaffedrikkere fra vid og sans. Men det viser sig nu, at vi ikke noget at frygte overhovedet. Faktisk tværtimod. Langt de fleste studier omkring kaffe peger nemlig i den sunde retning. Læs med og bliv klog på, hvorfor du med god samvittighed kan drikke dine daglige kopper kaffe.Det siger forskning om kaffe

Her kommer ti forskningsbaserede resultater om kaffe, der alle peger i retning af, at kaffe er sundt og godt for helbredet.

  1. Kaffe har en positiv effekt på blodtrykket. Det betyder, at ens blodtryk bliver reduceret, hvis man indtager kaffe dagligt.
  2. Kaffe indeholder vigtige mineraler som f.eks. B-vitaminet Niacin, mineraler og salte som magnesium og kalium.
  3. Kaffe har en beskyttende effekt mod udvikling af type 2-diabetes. Både koffeinfri og koffeinholdig kaffe nedsætter risikoen for type 2-diabetes med 25 procent.
  4. Kaffe virker beskyttende mod sygdomme som Parkinsons, Alzheimers, sukkersyge og kræft. Det gælder både kræft i leveren, tyktarmen, endetarmen, munden og halsen.
  5. Kaffe kan mindske risikoen for blodpropper og blødninger i hjernen.
  6. Koffein kan lindre muskelsmerter. Det er dog kun bevist at have virkning på folk, som ikke drikker kaffe dagligt.
  7. Kaffedrikkere er mindre udsat for depression og selvmord.
  8. Risikoen for blodprop i hjernen falder med godt 10 procent, hvis du drikker 3-4 kopper kaffe om dagen.
  9. Kaffe forbedrer den mentale præstations- og koncentrationsevne
  10. Der er ingen sammenhæng mellem moderat kaffeindtagelse og dødelighed. Hos kvinder ser der tværtimod ud til at være tendens til et fald i dødeligheden.

Konklusionen

Konklusionen på forskningens resultater må være, at du med god samvittighed kan drikke helt op til 4 kopper kaffe dagligt. Studierne omkring kaffe er nemlig kommet frem til at det magiske tal er 4.  Drikker du mere end det, kan der begynde at ses bivirkninger ved indtaget. Men holder du dig til et gennemsnit på 4 kopper, så har du intet at frygte. Så tag mediernes skrækkampagner med et gran salt. I ni ud af ti tilfælde er deres historier ikke mere end blot en storm i et glas vand. Du kan trygt stole på de ti forskningsbaserede resultater vi har nævnt oven for.