Har du overvejet professionel mødebooking?

Et meget overset felt i den professionelle verden, er den såkaldte mødebooking. Med mødebooking får du en masse kunder, uden selv at løfte en finger. Det er altså en rigtig god idé for enhver virksomhed. 

Eftersom det er de færreste der ved, hvad mødebooking egentlig går ud på, vil jeg starte med kort at præsentere begrebet, så vi alle er på samme side.

Hvad er mødebooking?

Mødebooking sker ved at en person sidder og ringer for en eller flere virksomheder, med det formål at booke møder med henblik på senere salg. Når først mødet er planlagt, tager en sælger fra virksomheden som mødebookeren booker for, ud til det aftalte møde for at sælge virksomhedens produkt eller service til den person, som er gået med til mødebookningen. I dagens Danmark bliver mødebooking ofte outsourcet til mødebooking- eller telemarketingsfirmaer, som ofte har mødebooking som speciale eller stærk kompetence. Den person der står for jeres mødebooking kaldes en mødebooker, og det er ham eller hende som står for at skabe kontakt med nye, potentielle kunder, og samtidig fange deres opmærksomhed på længere sigt. Telefonsamtalen initieret af mødebookeren er som regel den første kontakt mellem din virksomhed som leverandør af et produkt eller en service, og den nye, potentielle kunde. Denne første kontakt og førstehåndsindtryk er meget vigtigt, da det er kundens første møde med jer som virksomhed, og det er derfor vigtigt at mødebookeren matcher og repræsenterer jer korrekt. Det er rigtig vigtigt, at mødebookeren er både kompetent og professionel, og at han/hun har et godt kendskab til både mødebooking og jeres virksomhed. Mødebookeren er i denne forbindelse jeres ansigt udadtil mod kunden, så sørg for at det er et troværdigt ansigt!

Hvad kan mødebooking gøre for dig?

Mødebooking er især en fordel for dig der har en lille virksomhed, og som ikke har en decideret salgsafdeling siddende. I kan selvfølgelig vælge at lade jeres medarbejdere have en salgsfunktion oveni deres øvrige arbejde, selvom dette langtfra er en optimal løsning. Hvis dine medarbejdere for eksempel skal sidde og lave en masse tekstarbejde eller andet kreativt arbejde, kan det være frygtelig forstyrrende for deres arbejdsdag, hvis der pludselig er nogle kunder der vender tilbage, eller vedkommende skal til at ringe ud til nogle kunder, der har en meget specifik ringetid – Det kan fuldstændig ødelægge vedkommendes arbejdsflow, Det er altså rigtig fordelagtigt, at få nogle professionelle sælgere til at tage sig af denne del af dit arbejde, så du og dine medarbejdere kan fokusere på jeres kernekompetencer.

Jeg håber, at du har fået et bedre indtryk af, hvad mødebooking går ud på, og hvordan det kan hjælpe dig.