Markedsføring kan virke som et flyvsk objekt, hvor at sammenhængen mellem omkostninger og resultater til tider kan være svær at se. Hvis man kaster penge efter en avisannonce eller arrangere et event er udfaldet svært at måle på, og sammenhængen mellem udgifter og efterfølgende indtægter kan være svært at koble sammen. Hos AW Media har du mulighed for, at samarbejde med et online marketing bureau, der arbejder med samarbejde og gennemsigtighed. AW Media kan for eksempel oprette og administrere dine AdWords-kampagner som er en let og økonomisk overskuelig måde, at markedsføre sig selv online.
Hvad er AdWords?
AdWords kan sammenlignes med de traditionelle annoncer i avisen. Det er en kortfattet annonce med en overskrift, en kort tekst og 3 selling points. Denne annonce kan findes øverst eller til højre på Googles søgeresultater. Hvis du for eksempel sægler golfkøller, vil din annonce komme frem, når en bruger søger på dette. Du kan se et eksempel på en annonce for golfkøller herunder:
Derfor er dette en mere målrettet markedsføring, sammenlignet med en traditionel annonce, da du udelukkende vil blive fundet på relevante søgeord. Yderligere søger brugerne aktivt efter dit specifikke produkt eller service.
Hvem skal vælge denne type markedsføring? AdWords er ideelt for dig der ønsker at øge dit direkte salg, eller til dig der ønsker at gøre andre opmærksom på din virksomhed. Med AdWords vil du kunne se en direkte relation mellem omkostninger og resultater. Derfor ved du også hvad dine markedsføringsomkostninger indebærer, og hvad du har fået ud af annoncerne. Dette skyldes at du ikke skal betale en fast månedlig udgift – derimod betaler du pr. klik. Så når brugerne er tiltrukket af din annonce, og vælger at besøge dit website, betaler du et beløb for dette.
Hvor meget man vil betale pr. klik er op til en selv. Dog er der en sammenhæng mellem prisen pr. klik, og hvor ens annonce bliver placeret. De virksomheder der ønsker at ligge højt på et bestemt ord, byder hvad de vil give. Den virksomhed der vil give det højeste bud, får også den bedste placering. Dog afhænger placeringen også afandre faktorer, såsom teksten på annoncen, om det stemmer overens med websitet osv.
Du har også mulighed for, uden meromkostning, at pause, stoppe eller genopstarte en kampagne. Dermed er man selv i fuld kontrol over, hvor mange penge man vil bruge på annoncer. Det kan være en god idé at lade et online marketing bureau administrere ens annoncer. Eksempelvis ville AW Media kunne have fuld overblik over dine annoncer; hvornår der skal bydes op på de forskellige søgeord, om der er nogle annoncetekster der virker bedre fremfor andre og meget mere.