Når din mobil går i stykker, kan det nogle gange være svært at gennemskue, om den kan repareres, eller om du skal købe en ny. Man skal ofte have en vis teknisk snilde for at kunne lokalisere problemet og udføre en mobil reparation selv. En mobil er en vigtig del af de fleste personers hverdag, en livline til omverdenen og det kan derfor være et stort problem, hvis den ikke fungerer optimalt.
Typiske problemer med mobilen
Når din mobil ikke virker, er der flere ting du kan afprøve, før du sender den til mobil reparation. De problemer vi oftest oplever, der er galt med mobiltelefonen er:
- Skærmen er knækket eller i stykker
- Kameraet virker ikke
- Mikrofonen virker ikke
- Der kommer ikke lyd fra højttaleren
- Batteriet aflader hurtigt
Valg af reparationsværksted
Når du skal sende din mobil til reparation, er det vigtigt at du overvejer, om den skal repareres hos forhandleren, et autoriseret værksted eller et uautoriseret værksted.
- Forhandler: hvis din mobil er under 2 år gammel, er den stadig dækket af reklamationsretten, som dækker ved fejl og mangler. Hvis reklamationsretten ikke dækker fejlen, kan du få lavet din mobil reparation hos et autoriseret eller uautoriseret værksted.
- Autoriseret værksted: Hvis du vælger at få din mobil repareret hos et autoriseret værksted, kan du ofte være sikker på, at de benytter sig af originale reservedele. Det kan nogle gange være et krav fra mobil producentens side, at din mobil reparation foretages med originale reservedele, hvis garantien stadig skal være gældende.
- Uautoriseret værksted: Hvis du vælger at få lavet din mobil reparation hos et uautoriseret værksted, er det oftest den billigste løsning. Dog skal du være opmærksom på, at det oftest er billigere fordi, de benytter sig af uoriginale reservedele. Der er ofte ikke garanti på uoriginale reservedele eller på reparationen.
Kan en mobil reparation betale sig
Når du indleverer din mobil til reparation hos forhandleren eller værkstedet, vil de starte med at lokalisere problemet, hvorefter de kan give dig besked om omfanget herfra. Her vil de give dig besked, om en mobil reparation kan udføres, omkostningen herved eller om mobilen skal kasseres. Hvis en reparation er mulig, skal du selv tage stilling til, om du mener omkostninger heraf er det værd. Nogle gange kan prisen på en reparation være høj eller hvis mobilen er gammel, så kan det bedst betale sig at investere i en helt ny.